Terug naar huis

6 mei 2022 - Hindeloopen, Nederland

De terugreis begint op vrijdag 6 mei. We zijn ruim voor de wekker wakker en tsja, dan kan je net zo goed gaan toch? De jeugd ligt  nog lekker op 1 oor en die laten we lekker liggen. We zijn niet de eerste en ook niet de enige die gaan en we nemen afscheid van de 'buren' die ook al op de steiger staan. We motoren de haven uit en besluiten via de Slenk te gaan, een smallere geul. De Dragonfly die ook bestemming Hindeloopen heeft besluit via het Schuitengat te gaan en we zijn benieuwd wie het eerst in Hindeloopen aankomt. We motoren wat, motorsailen nog wat meer en gelukkig kunnen we ook nog wat zeilen. We zien nu veel zeehonden, in het water en een groep op de Richel, de zandbank. Als je daar als kapitein van de veerboot elke dag langskomt is het vast niet meer zo bijzonder maar wij vinden het geweldig!

Na een paar uur verschijnen er slaperige hoofden in de kuip. Dat is mooi, kunnen ze even helpen in de sluis. Dit keer moeten we wat langer wachten op het draaien van de brug en dobberen we voor de brug samen met een groep boten. Als de brug gedraaid is gaat iedereen en masse de kleine kolk in waarna de brugwachtster ons toeroept dat de helft naar de grote kolk moet. Wij liggen prima en al snel zijn we flink gezakt en mogen de landvasten los. We zeilen lekker op een licht briesje en komen bij Hindeloopen aan. Er is nog plek in de Hylper (gemeente) haven en daar vinden we ook de Dragonfly die daar al uuuuuuuuren ligt vertelt de schipper met een grote grijns. Dat bleek een uurtje te zijn maar goed, hij heeft 'gewonnen'.

Hylperhaven

Er zijn opvallend veel muggen maar ze steken niet. We eten vanavond bij De 3 harinkjes met uitzicht op het IJsselmeer. De kinderen proberen, het is immers zaterdagavond, nog even wat te gaan drinken in het lokale cafe. Maar in plaats van de beloofde jeugd vonden ze daar stug dialect sprekende inwoners waarvan de gemiddelde leeftijd 65+ was. Wist je trouwens dat ze in Hindeloopen Hylpers spreken, oftewel Hindeloopers, en dat dat iets heel anders is dan 'gewoon Fries'? Niet? Nou dat wist ik ook niet maar als je meer wil lezen hierover dan kan dat hier Hindeloopers voor dummies. Ze waren binnen 15 minuten weer terug op de boot :).

De volgende dag vertrekken we om half tien richting onze thuishaven in Lelystad. We motoren de geul uit en proberen in een heeeeel licht windje toch te zeilen. De aankomsttijd zien we verspringen naar 'over 2 weken' en we doen maar weer de motor aan.  We proberen al de hele trip een vis te vangen zonder succes, dat naast de boot een zeehond met vis in de bek opduikt is grappig, hij kan het wel. Dat hij dan de vis gewoon doodleuk uitspuugt, dat is is gewoon uitsloverij ;) Na een goed uur trekt de wind genoeg aan en zetten we de Genaker op.

melkmeisje

Die heeft vrijwel de hele weg naar Lelystad gestaan samen met het Groot zeil als melkmeisje en dat zorgde er voor dat we voor drieën weer in onze box lagen. De unanieme conclusie van de crew; "We hebben genoten! Maar vanavond in ons eigen bed slapen dat is ook wel weer heel erg lekker."

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl