Zout!

2 mei 2022 - Vlieland, Nederland

Eindelijk, hier keken we al een jaar naar uit, met onze boot de zee op! 's Ochtends vertrekken we uit Makkum, het is maar een klein eindje naar de sluis bij Kornwerderzand waar we het IJsselmeer verruilen voor de Waddenzee. We zijn op tijd bij de sluis en leggen even aan bij de wachtsteiger. Het ruikt hier al echt zoutig, en zeewierig! Al snel gaat de sluis open en gaan we de grote kolk in. Omdat het hard de kolk instroomt hebben we gepland om snel eerst de achtersteven vast te leggen.

De Lorentzsluis

Iedereen is wat roestig met het gooien van landvasten, daarom staan we met 3 man/vrouw klaar om 'overal waar het kan' een lijn omheen te gooien. Al snel zijn we geschut en gaan we stuurboord uit over De Boontjes richting Harlingen! Via de Blauwe Slenk en de Vlietstroom varen we richting Vlieland. Als er ineens een zeehond vlakbij de boot opduikt zijn we super blij en dat hoor je. De zeehond ook en die dacht waarschijnlijk 'doei! herriemakers!' en dook weer onder. Een stukje verderop kwam zijn koppie weer boven water en voor ons is deze dag al geslaagd, we zagen een zeehond! We motoren veel, want geen wind, en er is tijd voor soezen in de zon en een boekje lezen. Tussen Vlieland en Terschelling was er wind en kunnen we nog even lekker zeilen. Er is wat deining en als de veerboten langs komen dan merk je dat ook goed. De kinderen proberen bij elke veerboot die langs komt de passagiers aan het zwaaien te krijgen en uiteindelijk staat er een half dek terug te zwaaien naar ze :)

waddenzee 2

Over de ingang van de haven van Vlieland hadden we al veel gelezen, de stroming staat er haaks op, en er lag nu in de ingang ook een werkschip waardoor de ingang geen 16 maar 8 meter breed was. Veel vaart houden en goed sturen was het devies. We schoven met een flink tempo schuin driftend richting de haveningang en net voor de ingang kwam de boot weer keurig recht en voeren we zonder gedoe de haven in. Jeetje wat is het al druk! Is er nog een plekje voor ons? We vonden een plek aan een vingersteiger en hoera, weer een  prima zeildag.

Haven VlielandSnel alle jassen en truien uit, want als je van het water af bent is het ineens warm. We lopen naar het dorp en vinden het winkelstraatje schattig. We gaan natuurlijk weer wat drinken en komen een oude vriend tegen die naar Vlieland is verhuisd een paar jaar geleden. Zin om te koken, nee, dat hebben we niet, maar de verse pizza's zien er goed uit, die nemen we mee met wat borrelspul. We gaan even lekker douchen en het is altijd even afwachten hoe de voorzieningen in de haven zijn. De douches zijn lekker warm, dat je er naast het havengeld nog 50 cent voor 3 minuten voor kwijt bent, ach.... Er zijn veel gezinnen aan het zeilen en tijdens het douchen heb je live entertainment vanuit de hokjes naast je, van driftbuien tot peuterklets 'Hou je chocomond bij je!' 'Nee IK ga met mama douchen! 'Nee zelf doen, zit al in groep 3 hoorrrrr.' Grappig om te bedenken dat we dat allemaal ook beleefd hebben, het lijkt wel een eeuw geleden. De haven ligt heel leuk, pal aan het strand, met een leuk restaurantje en goed supermarktje.strandopgang bij haven Vlielandzwerfafval kunst VlielandWe komen nog wat mensen van de WVL tegen, die doen ook een rondje eilanden. Vanwege de rug van de kapitein doen we een beddenstoelendans, hij gaat in de kajuit liggen, dat is wat minder klimmen en een wat harder matras. De dames liggen in de punt, de hondenkooi is voor het eerst in gebruik en blijkt een groot succes, daar ligt de hele vakantie een kind in :). Het zijbed, daar is niemand een groot fan van dus dit is de laatste keer dat we die gebruiken. Morgenochtend, dan gaan we door naar Terschelling.